Apa itu 'fidyah' ? Bagaimana untuk pembayaran 'fidyah' ?
Dalam bahasa Arab kata "fidyah" adalah bentuk masdar dari kata dasar "fadaa", yang artinya mengganti atau menebus. Adapun secara terminologis (istilah) fidyah adalah sejumlah harta benda dalam kadar tertentu yang wajib diberikan kepada fakir miskin sebagai ganti suatu ibadah yang telah ditinggalkan.
Misalnya, fidyah yang diberikan akibat ditinggalkannya puasa Ramadhan oleh orang lanjut usia yang tidak mampu melaksanakannya, atau oleh keluarga orang yang belum sempat meng-qadha atau mengganti puasa yang ditinggalkannya (menurut sebahagian ulama). Dengan memberikan fidyah tersebut, gugurlah suatu kewajiban yang telah ditinggalkannya. Bagi wanita yang tidak bepuasa kerana hamil atau menyusui maka ia dibenarkan untuk tidak berpuasa. Jika ia tidak berpuasa kerana khuatir terhadap dirinya sendiri atau pada diri dan bayinya maka ia hanya wajib mengganti puasanya selepas bulan Ramadhan dan tidak ada kewajiban membayar fidyah.Jika ia tidak berpuasa kerana bimbang terhadap anak atau bayinya saja maka ia wajib meng-qadha 'dan membayar fidyah sekaligus.
Berapakah Besarnya Fidyah? Untuk dapat
mengetahui berapa besar fidyah bagi tiap orang miskin yang perlu diberi
makan tersebut, dapat dilihat pada beberapa nash hadits yang digunakan
sebagai rujukan: Dalam hadis riwayat Daruquthniy dari Ali bin Abi Talib
dan dari Ayyub bin Suwaid, menyatakan perintah Rasulullah SAW kepada
seorang lelaki yang melakukan jima 'atau berhubungan badan dengan
isterinya di suatu siang di bulan Ramadhan untuk melaksanakan kaffarat
atau denda berpuasa selama dua bulan berturut-turut.Dalam hadis
menyebutkan bahawa kerana laki-laki tersebut tidak mampu melakukan itu
maka ia harus membayar denda 1 araq (bakul) mengandungi 15 sha 'kurma. 1
Sha 'terdiri dari 4 mud, sehingga kurma yang diterima oleh lelaki itu
sebanyak 60 mud, untuk diberikan kepada 60 orang miskin (untuk menggantu
puasa dua bulan).Sedangkan 1 mud sama dengan 0,6 Kg atau 3/4 Liter.
Oleh sebab itu, besarnya fidyah yang biasa diberikan kepada
fakir
miskin sekarang ini adalah 1 mud = 0,6 Kg atau 3/4 liter beras untuk
satu hari puasa. Berbagai pendapat lain yang juga menyatakan besarnya
fidyah -dengan menggunakan sebuah nash hadits sebagai rujukan- kami
anggap lemah. Lantaran hadits yang digunakannya telah dinilai oleh
Muhhadditsin (para penyelidik hadits) sebagai hadits dha'if. Sedangkan
yang menggunakan dasar qiyas (analogi) pun, kami anggap lemah lantaran
bertentangan dengan nash hadits. Beberapa pendapat lain tentang besarnya
fidyah tersebut yakni; 1) pendapat yang menyatakan bahwa besarnya
fidyah itu sebesar 2,8 Kg bahan makanan pokok, beras misalnya. Dimana
pendapat ini didasarkan pada hadis riwayat Abu Dawud dari Salmah bin
Shakhr, yang menyatakan bahawa dalam peristiwa seorang lelaki berbuat
jima 'pada siang hari di bulan Ramadhan, Rasulullah SAW menyuruh lelaki
itu untuk memberikan 1 wasaq kurma, dimana 1 wasaq terdiri dari 60 sha,
sehingga setiap orang miskin akan mendapatkan kurma sebanyak 1 sha. 2)
pendapat yang menyatakan bahwa besamya fidyah tersebut sebanyak 1/2 sha
bahan makanan pokok, dengan dasar hadits riwayat Ahmad dari Abu Zaid Al
Madany, yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW memerintahkan kepada
seorang lelaki yang berbuat dzihar (menyamakan isteri dengan ibunya)
untuk memberikan 1/2 wasaq kurma kepada 60 orang miskin, dan 3) pendapat
yang menyatakan bahwa besarnya fidyah itu sama dengan fidyah atas orang
yang bercukur ketika sedang ihram, yakni sebesar 1/2 sha atau 2 mud .
Tiga pendapat itu dinilai lemah. Dalil-dalil yang kuat menunjukkan
besarnya fidyah yang biasa diberikan kepada fakir miskin sekarang ini
adalah 1 mud atau 0,6 Kg atau 3/4 liter beras untuk satu hari
puasa.Bolehkah Fidyah dengan Wang? Fidyah adalah pengganti dari suatu
ibadah yang telah ditinggalkan, berupa sejumlah makanan yang diberikan
kepada fakir miskin. Dengan mengamati definisi dan tujuan fidyah yang
merupakan santunan kepada orang-orang miskin, maka boleh saja memberikan
fidyah dalam bentuk wang.Lantaran bagaimana jika orang miskin tersebut,
sudah cukup mempunyai bahan makanan. Bukankah lebih baik memberikan
fidyah dalam bentuk wang, agar dapat dipergunakan untuk keperluan lain.
Oleh sebab itu, dapat diambil kesimpulan akhir bahwa kewajiban fidyah
boleh dilaksanakan dengan mengganti uang, jika sekiranya lebih
bermanfaat. Namun jika ada indikasi bahawa wang tersebut akan digunakan
untuk foya-foya, maka kita wajib memberikannya dalam bent uk bahan
makanan pokok.
Post a Comment